En udda motorsport som vuxit i popularitet är monster truck. Mot slutet av 70-talet blev pickupbilar som modifierats populära och snart utvecklades en tävling om titeln “biggest truck”. De bilar som fick störst uppmärksamhet var exempelvis “Bigfoot” med Bob Chandlers och “King Kong” med Jeff Dane’s. Vid den tiden var de största däcken 1,2 tum i diameter. 1981 började Bob Chandler köra sin monstertruck Bigfoot över skrotbilar som krossades. Det hela började med att Chandler körde över ett par skrotbilar på ett fält för att prova bilens förmåga och det hela filmades för reklamsyfte. En promoter såg videon och ville att Candler skulle göra detsamma men inför en publik. Efter en viss tvekan samtyckte Chandler så småningom. 1982 debuterade Chandler med en ny version av Bigfoot som hade 66-tums däck istället för 48-tums däck. Namnet “monstertruck” är ett generiskt namn för alla lastbilar som har stora däck.
Bear Foot och King Kong följde efter Bigfoot och utrustades med 66-tums däck. Snart tillverkades fler monstertruck bilar som Virginia Giant, Maddog och King Krunch som hade ett kraftigt förstärkt chassi. Man använde bland annat bladfjädring och tunga axlar från militärfordon för att ge däcken rätt stöd.
Monster Truck Racing Association, MTRA, bildades 1988 av Bob Chandler, George Carpenter samt Braden för att se till att reglerna för konstruktion och säkerhet blev standard. MTRA är ansvariga för att ha skapat säkerhetsregler som gäller för monstertruckar och de spelar en fortsatt viktig roll i USA och EU för sportens utveckling. Trots att racing var den dominerande tävlingen började man med så kallad freestyle redan 1993. En förare som blivit extremt populär inom freestyle är Dennis Anderson med Grave Digger. År 2000 blev freestyle ett tävlingsmoment och idag finns även ett freestyle-mästerskap.