Att välja rätt däck

Oavsett vilken motorsport man håller på med krävs det däck. Det spelar ingen roll om man kör en bil, motorcykel eller en vanlig elcykel. Utan bra däck kommer man inte framåt. Men vad bör man tänka på när man ska välja däck?

Välj rätt däckstorlek

Om man har en cykel och köper däck via tooorch kan man enkelt få hem däck i rätt storlek. Lika enkelt är det inte med bildäck. Där behöver man veta dimensioner, däckbredder, och ha koll på flera olika märken. Om man dessutom ska köpa fälg som passar till däcken måste man veta hur många hål fälgen ska ha för att passa på bilen och hur stor fälg man kan ha utan att däcken tar i hjulhusen när man svänger.

Dubbdäck eller inte?

Inom motorsport behöver man också fundera på om man ska ha dubbade eller odubbade vinterdäck. Om man ska köra race på vintern eller kanske till och med tävla på is kan dubbade däck vara att föredra. Om man bara kör bilen på sommaren och inte alls använder den på vintern kan det vara helt onödigt att köpa vinterdäck till den.

Billiga eller dyra däck?

Inom motorsport bör man alltid satsa på däck av bra kvalitet. I regel är det faktiskt de dyrare däcken som både har en högre kvalitet och bättre grepp-samt bromsförmåga. Eftersom däcken slits en hel del inom sporten kan det kännas meningslöst att köpa dyra däck men om man behöver bromsa snabbt kan däcken vara det som gör skillnad mellan liv och död.

Om man får punktering

Inom motorsport kan det hända att man får punktering, precis som när man kör på en vanlig väg. I regel kommer punkteringen snabbt och bilen kan bli svår att hantera. Det allra bästa är att avbryta loppet för att få hjälp med ett däckbyte. Att fortsätta köra med ett punkterat däck kan resultera i olyckor och dessutom är risken väldigt stor att man kör sönder en fälg.

Vikten av att lära sig byta däck

Om man tävlar i motorsport sköter man i regel inte däckbyten på egen hand under loppet. Är man däremot ute och tränar med sitt fordon kan det vara bra att kunna byta däcken om det är så att man får punktering. Att åka långt för att träna på en bana, för att bara kunna köra något enstaka varv är inget roligt. Att byta däck är egentligen inte så svårt, oavsett om man kör en bil eller en motorcykel. Det handlar bara om att ha koll på tekniken. När man ska byta däck på en bil måste man börja med att hissa upp bilen och sedan tar man bort det skadade däcket. Ett nytt monteras på och sedan är det bara att köra igen.