Motorcykelsport – många olika grenar

Motorcykelsport är en enormt populär sport i Sverige och innefattar tolv olika grenar. Få motorsporter har en så stor bredd som motorcykelsporten med allt från tävlingar med miniatyr motorcyklar kallade minimoto till tävlingar på isbanor. Den kanske mest kända grenen är motocross där man tävlar på en bana med underlag av jord, sand eller grus och som innehåller hopp samt snäva kurvor. Detta en mycket actionfylld och publikvänlig sport som drar rätt mycket åskådare.

Speedway är också väldigt populärt där man kör på en rundbana med underlag av grus blandad med lerskiffer eller lera. Man använder en speciell typ av motorcyklar i speedway som inte används i andra sammanhang. Den måste väga över 77 kg, får bara använda en växel och drivs endast av metanol samt har ingen broms – helt enligt reglerna. Sverige har varit mycket framgångsrikt inom speedway, mestadels på grund av Tony Rickardsson som vann VM hela sex gånger.

Enduro är en gren som är lite mindre känd där man tävlar på en terrängbana som är väldigt svår. Även om denna gren inte är så välkänd för den stora publiken har enduro flest utövare i Sverige, vilket bidragit till stora framgångar på internationella tävlingar.

Man kan säga att motorcykelns historia började runt 1885 i Tyskland när Wilhelm Maybach och Gottlieb Daimler uppfann “Daimler Reitwagen”, en tidig motorcykel. 1894 skapades det första företaget för tillverkning av motorcyklar och hette Hildebrand & Wolfmüller. England var inte sena när det kom till motorcyklar och började en engelsk produktion 1896 med ett företag kallad Excelsior Motor Company. Två år senare utvecklade även amerikanen Charles Metz motorcyklar. Den första massproduktionen av motorcyklar utfördes av brittiska Triumph Motorcycles.